lördag 24 oktober 2009

DIKT TILL MINA SÖNER

Jag talar till mina söner

Jag talar till mina söner
Ni är jägare,krigare,liksom jag
Ni kommer snart att ge er ut
för att nedlägga villebråd
Ni kommer att gå ut i strid
Ingen
kan jaga
bara för dödandets skull
Ingen
kan vinna
bara för vinnandets skull
Någon måste kunna ta emot vad ni nedlagt
Ni måste ha någon att dela bytet med
Ni måste ha någonting att försvara
Ensamma är ni inget
Ni kanske kommer att vandra ensamma
leva ensamma
men ni kommer alltid att leta efter någon
som ni kan jaga åt
och ni kommer alltid
att vilja ha något att försvara
Lägg inte bytet i bankfack
Försvara aldrig det oförsvarliga
dumheten,hyckleriet,främlingshatet
Bli män på era egna villkor
och ifrågasätt alltid makten
En dag ska ni inte längre höra koltrasten
eller känna doften av hägg, av snö
Jag talar till mina söner
Bli vänner med livet
med kvinnan
Ni har mycket att lära
och ingen blir någonsin fullärd
Gå inte sysslolösa
Bäst sover man efter ett bra dagsverke
Tacka inte nej till en kopp kaffe
och bjud alltid på en själva
Håll döden på avstånd och ljug inte bort era känslor
Välj och ta ansvar för valet och lita på gud
Var inte till lags
Lyd inte
Gå egna vägar
Jag talar till mina söner
Större än allt annat är kärleken och friheten
Sjung om kärleken
Sjung om friheten
Gör varje dag till en fest för livet
Jag talar till mina söner
Ulf Lundell©1991

TACK KÄRA SÖNER FÖR ERA BESÖK IGÅR, INATT OCH IDAG.
NI ÄR VÄRLDENS FINASTE SÖNER.
ÄLSKAR ER!

MAMMA





3 kommentarer:

  1. Vacker text som man kan läsa många gånger och upptäcka nya saker var gång. Så du är hemma nu efter en härlig tid med barbarnet i Italien. Hur länge dröjer det innan ni ses igen?
    annika

    SvaraRadera
  2. En text som går in på djupet.
    Ha en fin dag!
    :-)

    SvaraRadera
  3. Gud vad underbart vacker text!!!!!Jattefint!!!!!

    En stor kram Eva

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!