torsdag 27 augusti 2009

Fyra kvistar Rönnbär räcker inte till en krans eller gardin.


Gardin av torkade rönnbär.


Gardin av torkade rönnbärGrafiskt elementRönnbär

Torkade rönnbär är vackra och användbara. Ett bra och dessutom vackert sätt att torka rönnbär är att göra en rönnbärsgardin.

Det här behöver du
  • Rönnbär
  • Sytråd
  • Synål
Så här gör du:

Trä upp rönnbären på lagom långa sytrådar med hjälp av en synål. Häng upp rönnbärstrådarna i fönstret så att de bildar en gardin. Låt dem hänga i fönstret tills de har torkat ordentligt. Om du vill kan du snickra en enkel hylla som du hänger i fönstret. Sedan kan du hänga rönnbärstrådarna under hyllan.

Lycka till kära ni.

Jag ska leja en arborist;) för att klättra upp i träden och finna de största,rödaste och vackraste bären!För jag lyckades bara få tag i 4 kvistar ikväll Vill ju göra Lottas krans från bloggen Lotta-Livets Väv.



5 kommentarer:

  1. Hej! Nu har jag tassat omkring hos dej en liten ftund för första gången. Hittade hit via Eva. Roligt att läsa din blogg. Rönnbärsgardinen är riktigt fin.
    Ha det så gott!
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  2. Vad fint med ronnbars gardin!!!!Vilket fint tips!!!Harligt att du haft det trevligt!Nu ska jag hoppa till sangs!!!Kram Eva

    SvaraRadera
  3. Så roligt Birgitta att du hittade mig via min kära Eva!Och att du tog dej tid att se dig om hos mig!Ja Rönnbärsgardinen är vacker och kräver några bär;).
    Ha det bra du också!
    Kram Kajsa

    Hej Eva!
    Javisst är den vacker.
    Så ut och plocka nu och trä.
    Ja det var trevligt hos Anders.Men vi sörjer Gun-Inger.Saknar henne.
    Jag ska till Pia och måla hennes balkonggolv idag.Får nog måla det 2 gånger.Så även imorgon blir det en målarstund!
    Ha nu en skön fredag.Stefano kommer ju hem så ni får njuta av din pizza!
    Pussa på pojkarna.
    Kramar faster

    SvaraRadera
  4. Jag såg EXAKT samma tips på svenska yle. De har snott idén av dig. Eller du av dem. En hänvisning till källan vore på sin plats. Det hör till god ton att i alla fall tacka när man rakt av lägger beslag på bilder och text.

    SvaraRadera
  5. Hej!

    Kom ihåg att lägga ut källan nästa gång du lånar bilder från nätet! Såväl bilden på rönnbärsgardinen som rönnbärskvisten är exakta kopior från Finlandssvenska Yles program Strömsö...........!!

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!