torsdag 14 januari 2010

FIKASTUNDER.




Ordet fika, i betydelsen att dricka kaffe, finns belagt sedan 1910 och kommer från Månsing(Det var knallarnas hemliga språk). Man vände på ordet "kaffi". Från verbet bildades sedan ordet "fik", i betydelsen "kafé", "konditori".

Fika är en social institution i Sverige. Det innebär att man tar en paus från en aktivitet för att dricka kaffe eller någon annan dryck med vänner, familj eller bekanta. Denna tradition av en kaffepaus med något tilltugg är centralt i svensk kultur, med svenskar som en av världens främsta kaffekonsumenter.

Ja, tänk så många underbara fikastunder det blivit under åren.
Och alltid är de lika mysiga.Nu är det inte ofta folk droppar in hos varandra
utan att anmäla sin ankomst.
När jag var ung så gick man oanmäld till varann och fikade.
Pannan åkte på och där gick det bort en timme.....!

Jag gillar oanmälda fikagäster!

Här är dörren öppen för HVAR gäst!!!

Kramar från fikasugna Kajsa



Informationen hämtad från Wikepedia

Tavlan finns på Sundsby Säteri Tjörn

5 kommentarer:

  1. Tack jag kommer gärna in på en fikastund! Jag är en sån som slinker in och hälsar på oanmäld. Jag gillar även att det kommer oväntade vänner till oss. Nu är det inte så många som gör det men när det händer är det kul.
    Det är ju en helt annan fikakultur nu för tiden. Jag upplever att kakornas renäsans är stor. Många unga vill ha kakbuffé då de firar något. När barnen var små så bakade jag ofta massor av kakor till deras födelsedagar. Senare övergick vi till att göra mat istället och en tårta.
    Kram annika

    SvaraRadera
  2. Hej Mamma!! ...och GRATTIS!!! Jag hoppas du får fika hela dagen och att du kan äta massvis av SEMLOR! Du är bäst! Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Tack för inbjudan, jag kommer gärna! Finns det en semla kvar?

    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  4. Det later ju underbart med att fika hemma hos dig!!!!Hoppas pa att fa vara din gast i en nara framtid!!!Ha en underbar fodelsedag idag!!!!

    kramar Eva

    SvaraRadera
  5. Hej Kajsa.
    Men tack så himla mycket för din kommentar, du gjorde mig så himla glad, verkligen.
    Kul om fika, jo så har vi det här ännu, folk dyker oftast bara upp, men lite har det nog luckrats upp.
    Men vi får ju gäster som nästan aldrig ringer, och ibland gör vi också så.
    Däremot så hälsar inte folk på lika ofta som när jag var barn, för nu har tv tagit över.
    Hoppas du får många goda fikastunder med goda vänner.Gulligt av dig, det du skriver i slutet av inlägget.
    Kram Zara

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!