tisdag 22 september 2009

RÖNNBÄRSGELE



När jag plockade Rönnbär till Krans och Hjärta så blev det över ett kilo rönnbär. Så jag frös in dom som man ska.Och av det blev det dessa 3 burkar.
Den blev jättegod!Så ut och plocka!Tänk så gott till steken eller köttbullar med mos.
Receptet får du här.

Rönnbärsgele ur Kajsas nya kokbok.

1kg Rönnbär
5dl vatten

Koka rönnbär och vatten under ca 15 minuter och mosa under tiden bären mot kanten.
Sila och mät saften.
Beräkna 1 liter socker till varje liter avrunnen saft
Koka saften, 3-5 minuter.Rör i strösockret lite i taget och koka sakta utan
omrörning.Gör geleprovet. "Det är när sista droppen från en sked stelar"
Koka inte för länge då kan den bli sockrig.
Om inte tillsätt pektin.
Häll upp på varma burkar.Häll glasen fulla.Och tillslut.

Lycka till!

Kramar Kajsa

6 kommentarer:

  1. Donationskort...jo...har ett i min plånbok!
    Å jag kör med "Carpe Punctum" - Fånga ögonblick!

    Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  2. Hej.
    Du var ny för mig och det fångade mig.Läste på din blogg!Så svårt du har det och har haft det!
    Jag känner också att man ska fånga ögonblicken.
    Du gav mig just ett viktigt ögonblick.Ska tänka på dej!

    Kramar Kajsa

    SvaraRadera
  3. Hmmmm....hade JAG gjort den gelen med DE fina burkarna så skulle jag nog aldrig använda den utan chansa på att den blir bättre och bättre år för år som vin, för att njuta av det vackra!

    SvaraRadera
  4. Menar du att man kan använda vanliga rönnbär till gele? Jag har alltid trott att det var någon förädlad variant som man använde till just rönnbärsgelé.....nu blir jag ju så himla nyfiken på att prova..... Tänk alla dessa underbara bloggar som inspirerar....skulle behöva lite mer tid dock *blink*
    Kram till dig, goa Kajsa!
    /Lotta
    ps....tycker fortfarande så mycket om din Oredas omdöme om dig! Min mamma kan allt!!!!! så hääärligt, härligt!

    SvaraRadera
  5. Det var ju fiffigt!!!!!Har aldrig smakat ronnbarsgelè. Vad fina burkar du gjort!

    Snart ses vi ju ocksa!!!!

    Kram Eva

    SvaraRadera
  6. Låter gott! Vilka jättesöta burkar! Sådana skulle jag oxå vilja ha att fylla med gott innehåll.
    Ha en fin helg

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!